Starten als ondernemer;

Jaarlijks worden er tussen de 120.000 en 140.000 mensen ondernemer in Nederland.
Ondernemer worden is niet zo moeilijk, maar blijven wel. Zeker als je bedenkt dat na vijf
jaar al ruim de helft van deze ondernemers al stopt met zijn/bedrijf.

Of de Belastingdienst jou ook ziet als ondernemer kijken ze oa naar;
–              Hoeveel kapitaal je stopt in je onderneming.
–              Hoeveel opdrachtgevers je hebt of zult gaan hebben.
–              Je zelfstandigheid, kan er toch geen werkgever-werknemer verhouding zijn.
–              Voldoe je aan het uren criterium? (1225 uren per jaar minimaal).
–              Loop je ondernemersrisico?
–              Hoeveel winst ga je (waarschijnlijk) maken.
–              Hoe wil jij je gaan presenteren op de markt?

Volgens ons ben je ondernemer als je oa de volgende eigenschappen bevat;
(mocht je hier niet aan voldoen raden we je aan om je keuze te heroverwegen
om ondernemer te willen worden)
–              Bereid zijn om risico’s te lopen en van uitdagingen houden.
–              Makkelijk en open in de omgang met mensen/empathisch vermogen.
–              Optimistisch.
–              Commercieel/verkoop talent.
–              Administratieve kennis/financieel inzicht.            
–              Vermogen.
–              Doorzettingsvermogen/hard en geïsoleerd kunnen werken.
–              Oog voor detail.
–              Zelfstandig.
–              Creatief/eigenwijs/stressbestendig/oplossingsgericht/zelf reflectie.
–              Praktisch.
–              Leiderschap kunnen inzetten.

Ontdek je talenten, maak een stappenplan om er achter te komen wat jou talenten zijn;
Maak een lijst van alles waar je goed in bent, maak een lijst met alles wat je leuk vind om te doen.
Leg deze lijsten naast elkaar en kijk welke dingen op beide lijsten staan en markeer deze.
Welke passen het best bij jou doelen of functie als ondernemer.

Als je je focust op je sterke punten, wil dat niet zeggen dat je je zwakke punten negeert.
Je moet juist gaan uitvinden wat de meest effectieve manier is om met je zwakke punten om te gaan of om deze te compenseren.

Maak een strategisch plan, een actieplan aangevuld met persoonlijke gegevens;
Wie ben jij? Wat is je bedrijfsidee? Wat zijn jou missie, je visie en je doelen?
Hoeveel geld heb je nodig voor de opstart en waar komt het vandaan? Hoe ziet de markt er uit?
Wie zijn je concurenten? Hoe benader je jouw doelgroep? Wat zijn je doelstellingen en hoe bereik je deze? Ken je doelgroep en ken de markt. Hoe kan je bedrijf succesvol toetreden tot de markt?
Is je bedrijf levensvatbaar? Wat zijn de trends? Zijn er keurmerken waar je aan moet voldoen?


In deze fase moet je de juridische aspecten niet vergeten;
Bedenk welke rechtsvorm bij jou en je bedrijf past, het is aan te raden om je aan te sluiten bij een branchevereniging, sluit de juiste verzekeringen af, tref een passende pensioenvoorziening, (het is niet verplicht maar wel aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Stel algemene voorwaarden op en werk met contracten, let er op dat je factuur voldoet een de wettelijke eisen.

Promoot je onderneming;
Bedenk een naam (controleer online of deze beschikbaar is), huisstijl, website, ga naar netwerkbijeenkomsten, maak regelmatig een nieuwsbrief, wees actief op sociaal media.

Waar de meeste ondernemers geen zin in hebben;
De boekhouding, de financiele administratie. Meestal wordt dit uit handen gegeven aan een boekhouder of accountant maar enige kennis hiervan is wel aan te raden.
Wettelijk gezien dien je je administratie zeven jaar te bewaren.
je dient een uren registratie bij te houden, indien er kilometers gemaakt worden moet je een ritten en kilometer registratie bij te houden. Je zal te maken krijgen met diverse belastingen zoals Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Vennootschapsbelasting, Omzetbelasting.
Ook zal je gebruik kunnen maken van diverse aftrekposten zoals startersaftrek, zelfstandige aftrek,
meewerkaftrek en investeringsaftrek.

Het beslisdiagram;
Als je inmiddels weet hoeveel tijd je nu eigenlijk kwijt bent aan allerlei taken wordt het tijd om te gaan kijken of je nu zelf alle takenmoet afhandelen of moet gaan delegeren.

Bron: Opgesteld o.b.v eigen kennis en ervaring van Administratiebureau Balans, bij vragen kunt u altijd contact met ons kantoor opnemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top